AVANTGARDET

Indiesensationen Avantgardet bildades då Rasmus Arvidsson i Nybro år 2015 återupptog kontakten med sin barndomsvän Patrik Åberg. De hade länge levt med gemensamma intressen i hemstaden där de, trots en nästintill obefintlig respons från sin omgivning, försökt arrangera konserter och skapa förutsättningar för musik att blomstra. Första låten skrev de tillsammans redan 2008, men innan riktningen för något seriöst samarbete stakats ut kom Belfast, London, missbruk och självmordstankar i vägen för den ena av dem. Rasmus, som länge tampats med en kvävande känsla av att inte höra hemma i sin omgivning väster om Kalmarsund, försvann över Nordsjön och var borta i fem år innan han efter en överdos lyckades samla kraft för att återvända hem till Sverige.

Väl tillbaka kastade Rasmus bort alldeles för mycket tid i socialtjänstens väntrum, i köer till privatiserade apotek och på rehabkliniker innan han till slut förstod att det som verkligen skulle kunna läka honom var att bli inskriven i studion. Där hamnade han så återigen med sin gamla vän Patrik. Återföreningen skedde hösten 2015 och all den energi och dedikation som Rasmus tidigare tvingats använda för att överleva som missbrukare i östra London kunde han nu rikta mot något betydligt mer positivt och kreativt – nämligen att skriva och spela in musik som ofiltrerat skildrade hans erfarenheter. Erfarenheter som uppenbart delades av många andra och som givits alldeles för lite utrymme i det offentliga samtalet vilket mottagandet av Avantgardets texter och musik senare skulle bli ett ett stort bevis för.

Efter bara några veckor hade duon låtar till en hel skiva, en skiva som från början till slut ärligt och brutalt berättade historien om Rasmus väg in i missbruket, hur han föll till botten och sedan den långa vägen tillbaka.

I april 2016 gjorde Avantgardet sin första inofficiella spelning. I replokalen (Patriks tvättstuga i Nybro) spelade bandet för nära och kära.

På vinst och förlust hörde vännerna av sig till mästaren i väst – producent Björn Olsson (Håkan Hellström, Hurula, Mando Diao) och frågade om han ville jobba med skivan. Björn, som precis avslutat sitt arbete med Håkan Hellströms nya album, var egentligen inte alls sugen på att ta tag i något nytt just då, men det mörka, uppriktiga och tunga i Avantgardet rev tag i honom på ett sätt som gjorde att han inte kunde låta bli att lägga sin känsliga hand över slutresultatet.

Avantgardets debut “För många dyra skor och döda ögon” gavs sedan ut helt på egen hand och slog ner som en bomb i Musiksverige i mars 2016. Plötsligt gavs det plats åt det skeva, skitiga och ofiltrerade, precis när vi behövde det som allra mest. Plötsligt fick ämnena som länge varit tabubelagda plats i morgonsoffor och på bästa sändningstid i både radio och tv i form av Avantgardets musik och Rasmus texter. Första singeln ”Skakar på tåget” släpptes samma dag som debutskivan och gick direkt in på P3:s spellista. Skivan fick lysande recensioner och hyllades för sina starka texter med tvättäkta känslor. Andres Lokko satte träffsäkert fingret på det med sin beskrivning «tonsatt självbiografisk roman utan spärrar” och fastslog att den var ”ögonblickligt drabbande”. Germund Stenhag på P3 menade att Avantgardet ”vände blad i rockhistorien” och han fick otvivelaktigen rätt då Avantgardet bara på några veckor gick från att vara en kompisduo med nyväckta tonårsdrömmar till att bli Sveriges hetaste nya indie-akt.

Efter premiärspelningen på Oceanen i Göteborg skrev Gaffa: ”Det är rått, skevt och lite smutsigt. Men vet ni vad? Det är äkta känslor utan något käbbel!”

Spelningen på Nefertiti i samband med Stay out West i Göteborg är en av premiärårets mest hyllade konserter.

Men trots den högintensiva produktionstakten i studion och de unisont hyllade inspelningarna var det lika mycket Avantgardets liveframträdande som blev omtalade. Nybrobandets scendebut ägde rum på Oceanen i Göteborg och som trots att den utspelade sig långt ifrån bandets hemort, sålde slut kort efter att biljetterna gått till försäljning. Bandet lyckades under sina första spelningar överträffa de förväntningar som vuxit snabbt i takt med hypen kring deras musik. Under 2016 fick ett rykte fäste om att Avantgardets livespelningar var något utöver det vanliga. De började beskrivas som happenings där vad som helst kunde hända och det talades om frontpersonen Rasmus sektledar-karisma och bandets avväpnande oängslighet.

En av Avantgardets mest omtalade spelningar blev den på Nefertiti i Göteborg under Stay Out West i augusti 2016. Med på scenen fanns denna natt Jocke Åhlund, som gästade bandet iförd björnhuvud. Tillsammans med en uppspelt publik bjöds det på vad Sonic Magazine efteråt kärleksfullt beskrev som en riot. Denna kväll blev sedermera startskottet för Avantgardets kommande samarbete med en av landets mest inflytelserika och produktiva musikskapare, Jocke Åhlund (Teddybears, Caesars, Les Big Byrd), som tidigare bland annat producerat Håkan Hellströms “För sent för edelweiss” och “2 steg från Paradise”. Hösten spenderades till stora delar i Jockes nya studio i Vitabergsparken i Stockholm, där uppföljaren till “För många dyra skor och döda ögon” växte fram.

Sommaren 2018 spelade Avantgardet på Allsång på Skansen.

Sedan starten 2016 har Rasmus Arvidsson och Avantgardet bland annat Grammis-nominerats i klassen Årets Rock två gånger.

Exakt ett år efter Avantgardets uppmärksammade debut släpptes ”På Östkusten intet nytt”. Även uppföljaren hyllades av recensenter och togs emot med öppna armar av bandets växande fanskara. En publik som dessutom tog till sig musiken på exakt samma sätt som den skapats, med största kärlek, allvar och dedikation. Något som resulterade i att bandets spelningar ofta blev allsångsfester och känsloexplosioner helt utan manus eller regi. Barriären mellan bandet och publiken löstes upp och Avantgardets uttalade ambition om att spela tillsammans med sin publik snarare än för den, var omöjlig att ta miste på eftersom scengolvets yta sällan enbart upptogs av bandets alla musiker utan ofta även av mängder av euforiska fans. När 2017 sammanfattades hade Avantgardet gjort uppemot 60 spelningar i Sverige och Norge, blivit Grammisnominerade för “På Östkusten intet nytt” och fått Peter Birro att regidebutera med videon till “Horsepundarpop”. Men trots det hektiska schemat och alla milstolpar hade Rasmus Arvidsson hunnit skriva det som skulle bli tredje skivan på bara två och ett halvt år.

När tio nya låtar var på plats kunde inspelningsarbetet med Jocke Åhlund i Vita Bergen återupptas. Inför sommaren 2018 kom det första smakprovet från sista delen i Avantgardets albumtrilogi. Tre skivor med sammanflätade låtar präglade av socialrealism och skildringar från samhällets botten och vägen tillbaka. ”Ut i natten” blev bandets dittills största hit. Den utsågs till ”Veckans låt” i P3 och resulterade i den, för ett indieband, unika chansen att uppträda i Sveriges största tv-program Allsång på Skansen.

Succén som “Ut i natten” innebar följdes under hösten upp av fullängdaren “Alla känner apan” som bland annat blev utsedd till Årets bästa svenska album av Sonic Magazine, erhöll dubbla nomineringar vid Grammisgalan 2019  där bandet dessutom uppträdde, samt fick Rasmus Arvidsson nominerad till bästa textförfattare vid Faktum-galan samma år. Avantgardet slog dock inte av på takten utan i samband med lanseringen gav sig bandet ut på en lång turné som varade hela vägen in och genom inspelningen av bandets fjärde skiva på lika många år, “Mellan miljonprogram och Thailand”. En skiva som under sommaren 2019 spelades in i en lada på Öland med hjälp av Pelle Gunnerfeldt (the Hives, Fireside),  vars anrika studio hade flyttats från Gröndal och Ingrid i Stockholm.

Även Avantgardets fjärde fullängdare hyllades stort av recensenterna och Rasmus Arvidsson blev prisad på Manifestgalan där han tilldelades SKAP:s utmärkelse för årets textförfattare. Bandet hann sedan med spelningar i Stockholm, Göteborg, Linköping och Kalmar innan de planerade turneérna för 2020 ställdes in som en följd av Corona-pandemin. Istället för efterlängtade klubbspelningar och festivalsommar under 2020 och början av 2021 gick Avantgardet återigen in i studion, denna gång med Jari Haapalinen som producent. Resultatet blev Smile and Wave som släpptes i december 2020 och som blev en av årets mest hyllade skivor i Sverige.

Samarbetet mellan Rasmus Arvidsson och Jari Haapalainen visade sig därtill så pass produktivt att de bara månader sedan även hade färdigställt uppföljaren Smash and Grab, ett album som hyllades stort av både kritiker och publik tack vare sitt nyskapande sound där bandet för första gången använda sig av samplingar och loopade trummor. Skivan, som tillsammans med Smile and Wave bildade ett monument över den isolation och speciella tillvaro som präglade livet under pandemiåren 2020-2022.

Efter dessa båda hyllade skivor gick Avantgardet tillbaka till sina rötter, en källare i Nybro och fångade entusiasmen av att spela live och tillsammans igen. Resultatet blev Nybrosoundet som släpptes tidigt under 2022. Releasen bestod av ett nyskrivet album, samlingen med b-sidor 2016-2021 samt boken Alltid bakom er. En oerhört central del i vad Avantgardet kommit att bli är publiken. Därför sammanfattades åren och resan bandet gjort tillsammans med dem med Rasmus Avidssons texter, berättelser och bilder av Anton Lernstål, fotografen som följt bandet sedan starten.

Under sommaren återförenades sedan Rasmus Arvidsson med Jocke Åhlund för skapa “Inget här är byggt för oss”,  ett album som hyllades brett med texter som återigen gav Rasmus Arvidsson nominering till årets textförfattare av SKAP.

 

Under våren 2023 var Avantgardet ute på en mångsidig turné innehållandes allt från spelning med Veronica Maggio inför tusentals fans till stadsfest i Strängnäs och spelning i ett växthus i Västerås. Giget på Veronica Maggios minifestival, dit Avantgardet blivit handplockade av artisten själv, hyllades av Mattias Dahlström i DN:

”Självklart hjälper det också arrangörerna att ha något säkert på scen – och då passar få svenska artister bättre än först Avantgardet och sedan Veronica Maggio. Avantgardets Rasmus Arvidsson visar än en gång att han, vid sidan av att vara en briljant textförfattare, är en av landets mest energiska scenpersonligheter. En svårslagen blandning av orädd humanist och ståuppkomiker”.

 

I september släpps Avantgardets nionde fullängdare sedan debuten 2016, “Från Nybro wiv lavv”. I anslutning till det släppet menade Christian Gustafsson på Barometern att ”Rasmus Arvidsson och hans band Avantgardet sitter nu på en låtkatalog som de flesta inte samlar på sig under en livstid”.

 

Rasmus Arvidssons resa från nedgången missbrukare till hyllad prisbelönt textförfattare och flerfaldigt Grammisnominerad artist fullbordades på mindre än tre år. En resa som gjorts helt utan skivbolag och som fortsätter riva barriärer för vad som tidigare varit möjligt för ett indieband. Utan ekonomiskt stöd från branschorganisationer eller statliga kulturbidrag har Avantgardet vuxit fram och funnit en plats ändå, mycket tack vare kärlek från sin hängivna publik och unika samarbeten med kreatörer som Jocke Åhlund, Björn Olsson, Pelle Gunnerfeldt, Henrik Schyffert, Peter Birro och El Perro del Mar. Den kreativa kraft som tagit form runt Avantgardet har nog sin förklaring i den genuina kärlek, ärlighet, dedikation och glädje som bandet förmedlar tillsammans med sin publik.